Skip to main content

Azərbaycan şirkətlərinin xarici bazarlara çıxışına nə mane olur?

Ölkənin əmtəə (xam neft və qaz) ixracına əsaslanan gəlirlərinin son illərdə azalması və manatın 2 dəfədən çox dəyər itirməsi fonunda, başlıqda verilən sual bəlkə də müstəqillik tarixində bugünkü qədər aktual olmamışdı.

Bu suala müxtəlif istiqamətlərdə müxtəlif cavablar axtarmaq, çoxlu obyektiv və subyektiv səbəblər göstərmək mümkündür. Ancaq burada bu sualın cavabı kimi, çox maraqlı hesab etdiyim bir araşdırmanın, Azərbaycan da daxil olmaqla 27 keçid iqtisidiyyatını əhatə edən real bir tədqiqatın nəticələrini şərh etmədən bölüşmək istəyirəm.
2015-ci ildə ‘Management’ (Fransa) jurnalında çap olunan və 27 keçid iqtisadiyyatından (Mərkəzi və Şərqi Avropa və Orta Asiya ölkələri) 23 mindən çox şirkətin 2002-2009-cu illər ərzindəki fəaliyyətini əhatə edən bu araşdırmada, Azərbaycan kimi keçid iqtisadiyyatı ölkələrində yaranan şirkətlərin xarici bazarlara çıxışı və onların beynəlmiləlləşməsi prosesi təhlil edilmiş, bu prosesdə onlara şərait yaradan və mane olan amillər müəyyənləşdirilmişdir.

Ümumiyyətlə sözügedən şirkətlərin beynəlmiləlləşməsinə təsir edən faktorlar; makro mühitlə bağlı, sektorla bağlı və şirkət və sahibkarlarla əlaqədar amillər olmaqla 3 qrupa ayrılaraq təhlil edilmişdir:

Makro mühitlə bağlı amillər
Sektorla bağlı amillər
Şirkət və sahibkarla bağlı amillər
· İKT infrastrukturu və ona çıxış imkanları
· Hüquqi güvən(sizlik)
· Rüşvət halları
· Ölkənin Avropa İttifaqına üzv olub-olmaması
· Sektoradakı rəqabət mühiti, onun səviyyəsi
· əssisənin elm tutumluluq’ səviyyəsi (R&D xərcləri)
· Əməkdaşların təhsil səviyyəsi
· Daxildəki əlaqələr
· Beynəlxalq bazarlardakı əlaqələr

Araşdırmanın nəticələrindən məlum olmuşdur ki, ölkədəki İKT infrastrukturu, hüquqi güvən (güvənsizlik) mühiti, ölkənin Avropa İttifaqına üzv olub olmaması, ölkə daxilində şirkətlərin fəaliyyət göstərdiyi sektordakı rəqabətin səviyyəsi, sahibkarların vəəssisə əməkdaşlarının təhsil səviyyəsi, sahibkarların daxili və xarici bazarlardakı şəxsi əlaqələri ilə onların xarici bazarlara çıxması arasında müsbət əlaqə mövcuddur.


Bununla belə, araşdırmada iki mövzuda (şirkətlərin qarşılaşdıqları rüşvət halları və onların elm tutumlu’ olmaları) maraqlı və gözləniləndən fərqli nəticələr əldə edilmişdir. Belə ki, şirkətlərin ixrac prosesində qarşılaşdıqları rüşvət hallarının onların ixrac bazarlarına çıxmalarına təsir etmədiyi və ‘elm tutumlu’ olmalarının isə onların ixrac potensialını aşağı saldığı məlum olmuşdur.
Sözügedən araşdırmanın nəticələri hər bir amil üzrə aşağıdakı kimi qısaca ümmiləşdirilmişdir:         
  • Ölkədə güclü İKT infrastrukturunun mövcudluğu və bunun şirkətlər üçün əlçatan olması onların beynəlxalq bazarlara çıxmasına müsbət təsir edir.
  • Keçid iqtisadiyyatı ölkələrindəki rüşvətin səviyyəsi (müəssisələrin gömrük orqanlarına və digər dövlət qurumlarına müxtəlif rəsmiləşdirmələr, icazələr, lisenziyalar və s. üçün qeyri-rəsmi ödənişlər edib-etməmələri) şirkətlərin xarici bazarlara çıxmasına təsir etmir (nə müsbət nə də mənfi mənada).
  • Ölkələrin hüquq sistemindəki güvənsizlik mühiti ilə həmin ölkə şirkətlərinin beyəlmiləlləşməsi arasında birbaşa əlaqə var. Yəni, ölkələrdəki hüququn aliliyi prinsipinin pozulması halları şirkətlərin xarici bazarlara çıxışına mane olur.
  •  Ölkənin Avropa Birliyinə üzv olub olmaması da onun xarici bazarlara çıxışına birbaşa təsir edir. Belə ki, sözügedən birliyiə üzvlük həmin ölkənin şirkətlərinin xarici bazarlara çıxışına müsbət təsir göstərir.
  • Daxili bazardakı rəqabət mühiti də şirkətlərin beynəlxalq bazarlara çıxmasına birbaşa təsiri edir. Ölkələrdə şirkətlərin aid olduqları sektorda rəqabətin səviyyəsi nə qədər yüksəkdirsə onların xarici bazarlara çıxışı da o qədər yüksək nisbətdə olur. Belə ki, daxili bazardakı rəqabət həm şirkətləri yeni fürsətlər axtarmağa stimullaşdırır həm də rəqabətin səviyyəsi onları qlobal səviyyədəki rəqabətə dayanıqlı hala gətirir.
  • Digər tərəfdən nəticələrə əsasən sahibkarların və şirkət personalının təhsil səviyyəsi də onların xarici bazarlara çıxışına birbaşa müsbət təsir göstərir.
  • Bundan əlavə sahibkarların həm daxili həm də xarici bazarlardakı şəxsi əlaqələri də şirkətlərin ölkə hüdudlarından kənara çıxmalarına köməklik göstərir.
  • Araşdırmanın digər bir maraqlı və bəlkə də çoxumuz üçün təəccübləndirici nəticəsi şirkətlərin ‘elm tutumlu’ olma səviyyələri ilə onların xarici bazarlara çıxmaları arasındakı əlaqə ilə bağlıdır bağlıdır. Belə ki, araşdırma nəticəsində məlum olmuşdur ki, keçid iqtisadiyyatındakı şirkətlərin, araşdırma və inkişafa (R&D) qoyduqları investisiya məbləği ilə ölçülən, ‘elm tutumluluq’ səviyyəsi onların xarici bazarlara çıxışına mənfi təsir göstərir. Yəni şirkətlər araşdırma və inkişafa (R&D) nə qədər çox vəsait xərcləyirsə o qədər xarici bazarlara çıxış şansları azalar. Bəs bu nə ilə bağlıdır? Sözügedən tədqiqat bununla əlaqədar dəqiq məlumat toplamasa da,  bu nəticəni, keçid iqtisadiyyatlarında biliyə qoyulan invesitiyanın özünü daha uzun müddətdə doğrulda biləcəyi və aşağı gəlirli ölkələrdəki innovasiyaların və araşdırma və inkişafın (R&D) növünün və keyfiyyətinin xarici bazarlara çıxış üçün kifayət etməyə biləcəyi kimi fikirlərlə şərh edir.

Bunlardan əlavə, araşdırmanın birbaşa mövzusu olmasa da, ölkələr üzrə xarici bazarlara çıxış imkanı əldə edən müəssisələrin tədqiqata daxil edilən şirkətlərin  ümumi sayına olan nisbətlərinə nəzər saldıqda məlum olur ki, Azərbaycan şirkətləri 27 keçid iqtisadiyyatı arasında yalnız Qazaxıstanı qabaqlayaraq 26-cı yerdə qərarlaşır. Yəni, Azərbaycandan araşdırma üçün seçilən 726 şirkətdən yalnız 76-sı və ya 10%-i xaricə çıxmış və ya ixrac həyata keçirmişdir.  Müqayisə üçün qonşu dövlətlərə baxsaq bu nisbətin Ermənistanda 15%, Gürcüstanda isə 14% olduğu məlum olur. Bunun üçün aşağıdakı cədvələ nəzər salmaq olar. 

Araşdırmaya daxil edilən ölkələr və şirkətlərin sayı və xarici bazarlara çıxma nisbəti haqqında
Keçid iqtisadiyyatları
Araşdırmaya daxil edilən şirkətlərin sayı
Onlardan xarici bazarlara çıxan (ixrac edən) şirkətlərin sayı
%
Sloveniya
                        555
                                  274
49%
Xorvatiya
                     1,049
                                  402
38%
Slovakiya
                        603
                                  206
34%
Macarıstan
                     1,030
                                  339
33%
Litva
                        580
                                  187
32%
Serbiya
                        746
                                  238
32%
Estoniya
                        527
                                  164
31%
Bosniya
                        680
                                  206
30%
Çex Rep.
                        808
                                  232
29%
Makedoniya
                        615
                                  176
29%
Bolqarıstan
                     1,646
                                  470
29%
Latviya
                        541
                                  136
25%
Polşa
                     1,773
                                  433
24%
Belarus
                        731
                                  175
24%
Moldova
                        727
                                  172
24%
Albaniya
                        650
                                  146
22%
Rumıniya
                     1,240
                                  238
19%
Ukrayna
                     1,641
                                  307
19%
Ermənistan
                        748
                                  113
15%
Rusiya
                     2,013
                                  298
15%
Qırğızıstan Rep.
                        499
                                    73
15%
Gürcüstan
                        621
                                    86
14%
Monteneqro
                        149
                                    19
13%
Tacikistan
                        651
                                    70
11%
Özbəkistan
                        786
                                    84
11%
Azərbaycan
                       726
                                   76
10%
Qazaxıstan
                     1,242
                                  110
9%
CƏMİ
                  23,577
                              5,430
23%

Bəlkə də, bu araşdırmanın nəticələri bizim şirkətlər və biznes mühitinin inkişafında maraqlı olan aidiyyatı qurumlar tərəfindən müvafiq inkişaf strategiyaları müəyyənləşdirilərkən istifadə oluna bilər. Siz necə düşünürsünüz?

Mənbə:

Lamotte, O., & Colovic, A. (2015). Early internationalization of new ventures from emerging countries: The case of transition economies. M@n@gement, 18(1), 8-30.

Comments

Popular posts from this blog

Keyfiyyət nədir?

Bu məqalə 23 iyul 2005-cı ildə hazırda fəaliyyətini dayandırmış İqtisadNet saytında yayımlanmışdır. Mövzunun hələ də aktual qaldığını nəzərə alaraq həmin məqaləni eynilə burada yerləşdirməyə qərar verdim. Ötən əsrin 50‐60‐cı illərinə qədər dünyada, istehsal etdiyi məhsulu rahatlıqla sata bilən istehsalçılar üçün ən əsas məsələ daha çox istehsal edə bilməkdi. “Nə qədər çox istehsal etsəm o qədər çox qazanaram” yanaşması keçərli idi. Bu illərdən sonar əvvəlki hakim anlayış, yerini qiymətə buraxmış, qiymət ən önəmli rəqabət vasitəsi olmağa başlamışdı. 80‐ci illərdən sonar isə gedərək güclənən rəqabət şəraitində istehsalçıların rəqabət üstünlüyü əldə etmələri üçün müraciət etdikləri faktor, “məhsul keyfiyyəti” oldu. Əlbəttə günümüzdə artıq rəqabət üstünlüyü əldə etmək üçün sadəcə “keyfiyyətli məhsul” yetməməkdə, buna əlavə olaraq müştərini məmnun salmaq və sədaqətini artırmaq üçün fərqli metodlardan istifadə edilməkdədir. Bu məqalədə, “keyfiyyət”ə əlavə olaraq istifadə edilən metodları n...

Kiçik sahibkarlığı inkişaf etdirən sistem: Klasterlər və dünya təcrübəsi (2)

Ötən yazımızda , klasterlər, onların iştirakçıları və işləmə mexanizmi haqqında məlumat vermişdik. İndi isə, onların yaranma tarixi və hazırda dünyada mövcud olan klasterlərə nəzər salaq. Klaster yanaşmasının tarixi Hazırkı klaster sisteminin əsasını 19-cu əsrin sonlarında ortaya çıxan “sənaye bölgəsi” təşkil edir. 20-ci əsrdə coğrafi təmərküzləşmə və miqyas iqtisadiyyatı arasındakı əlaqənin fərqinə varan alimlər, müəssisələrin istehsal və logistika xərclərinin yerləşmə ilə birbaşa əlaqəli olduğu qənaətinə gəlmişlər.

Biznesdə əsas rəqabət strategiyaları

Bugün məlum məsələdir ki, ölkədə fəaliyyət göstərən müəssisələrin əksərinin rəqabətqabiliyyətliliyi və dayanıqlılığı istənilən səviyyədə deyil. Bunun da yenə saymaqla bitməyəcək sayda səbələri var. Buradakı yazılarda vaxtaşırı bu səbəblərdən də bəzilərinə toxunmağa çalışacağıq.